Тема тижня "Наш улюблений садочок"
Читання вірша К. Перелісної «До садочка».
До дитячого садочка йдуть веселі діточки,
Будуть вчитися ліпити, малюватимуть хатки.
Зроблять квіти для віночка, вивчать віршики, пісні.
А казки такі почують, що розкажуть і мені…
Запитання
Хто йде до дитячого садочка?
Який у них настрій?
Що вони там будуть робити?
Чи цікаві казки вони почують?
👦👧
Бесіда «Мій друг»
Запитання
У які ви ігри полюбляєте грати?
Хто твій друг?
Чому тобі подобається з ним гратися?
👦👧
Бесіда про дитячий садок.
Запитання
Як називається наш дитячий садок?
Із чого побудований дитячий садок?
Скільки поверхів в нашому дитячому садку?
Як називається наша група?
На якому поверсі наша група?
Які приміщення є у групі?
Що роблять в роздягальні, спальні, ігровій, умивальні?
👦👧
Бесіда «Навіщо ходити в дитячий садок?»
Запитання
Куди діти поспішають кожного ранку?
Як називається наш садочок?
Чим ви займаєтеся у дитячому садку?
👦👧
Читання оповідання Н. Забіли «Ясоччин садок».
За вікном сьогодні вітер, вітер — аж в кімнаті чути, як гуде, В дитсадок давно пішли всі діти, а маленька Ясочка не йде.
Наша Яся нині трохи хвора, все кахика й носик витира. Застудилась, мабуть, Яся вчора, як ліпила бабу дітвора.
На роботу вже поїхав тато, мама вийшла — й довго щось не чуть...
Може, Яся буде сумувати? Може, слізки рясно потечуть?
Ні! Ясюня не така вдалася! — в неї досить іграшок, ляльок. У своїй кімнаті наша Яся улаштує власний дитсадок.
Діти будуть — лялька та ведмедик, та конячка сіра без сідла, і собачка Бум, така кумедна, що угору вухо підвела.
Ще Ясюня посадила й кішку. А вона стрибнула у куток!..
— Ну й сиди собі сама під ліжком, не візьму тебе у дитсадок!
От усі в кутку біля канапи посідали.
— Тихо, не шуміть! А чому в ведмедя чорні лапи? Мабуть, вранці їх забув помить? Зараз я будинок вам збудую із великих татових книжок і обідом добрим нагодую — дам цукерки вам і пиріжок... А тоді візьму цікаву книжку, покажу своє знайоме "о"!
Яся певна, що ведмедик Мишка хоче знати літери давно.
Потім Яся хусточку розстеле на вовнянім теплім килимку.
— Ну, лягайте, діточки, в постелю! Так і ми спимо у дитсадку!
У куточку сплять слухняні діти: і ведмедик з лялькою, і кінь. За віконцем виє вітер, вітер, а в кімнатці тиша і теплінь.
От і мама двері відчинила і на руки Ясю підійма.
— Ой, яка ж у мене доня мила, що так добре грається сама!
Бесіда за змістом вірша
Чому Яся не пішла в дитячий садок?
Що Яся вирішила?
Кого Яся зробила дітками?
Як вона грала з іграшками?
Що матуся сказала Ясі?
Як ви вважаєте, чому саме у дитячий садок грала Яся?
Яся сумувала за садком чи ні?
Чому Яся сумувала за дитячим садком?
А ви сумуєте вдома, коли хворієте і не відвідуєте дитсадок? Розкажіть про це.
👦👧
Читання вірша П. Ребра «Оксанчин дитсадок».
Чий такий красивий дім?
Грають промені на нім.
Сяє напис "Колобок".
Це Оксанчин дитсадок.
Чий такий співучий дім?
Цілий день пісні у нім.
Кличе музика в танок.
Це Оксанчин дитсадок.
Чий такий веселий дім?
Не змовкає сміх у нім.
А малечі - мов квіток!
Це Оксанчин дитсадок.
Запитання
Хто запам’ятав, як називається дитячий садок?
Що лунає у садку?
Який дитячий садок?
Чому цей художній твір називають віршем?
(Тому що слова римуються, тобто мають схоже закінчення.)
👦👧
ЛІТЕРАТУРНІ ТВОРИ (Н. Калініна)
Хіба так граються?
Прийшли Сашко з Олексійком до молодшої групи, підійшли до іграшок. А іграшок багато: ведмедики, зайчики, ляльки і ляльковий посуд, ліжечка для ляльок, є машини легкові, вантажні і пожежні, є коричневий ведмідь на білому коні. Все є в ляльковому куточку, всього багато.
Олексійко на все дивиться і не знає, яку іграшку взяти, в що погратися? А Сашко тільки якусь мить на все подивився і одразу все взяти захотів.
Підбіг до лялькового куточка — ведмедика під пахву, зайчика в кишеньку. І ліжко бере, і посуд бере і собачку до себе тягне, — все в одну купу скидає:
— Не чіпайте, не беріть, я в іграшки граюсь!
Стоять діти, на Віру Василівну дивляться.
Оце так хлопчик! Хіба так граються?
👦👧
Осінь (Яків Щоголів)
Висне небо синє,
Синє, та не те;
Світить, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилось поле
Од серпа й коси;
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить;
Листя пожовтіле
З дерева летить.
Хоч би де замріла
Квіточка одна;
Тільки й червоніє,
Що горобина.
Здалека під небом,
В вирій летячи,
Голосно курличуть
Журавлів ключі.
Тема тижня "У бабусі на подвір’ї"
Спілкування в колі: перший день зими
Запитання: Який сьогодні день? Яка погода вранці? Які ознаки справжньої зими ви знаєте? Як називається перший зимовий місяць?
👦👧
Спостереження за птахами на майданчику
Запитання: Які пташки прилетіли до нас? Чим вкрите їхнє тіло? Чи
однакового кольору пір’я в усіх птахів? Чим зайняті пташки? Чим вони їх збирають?
👦👧
Мовленнєва гра «Який птах заховався?»
Звуконаслідування
Раз зустрілися курчата: «Пі-пі-пі! Пі-пі-пі!»
(З’єднати мізинці.)
А за ними і качата: «Кря-кря-кря! Кря-кря-кря!»
(З’єднати підмізинні пальці.)
Потім стрілись гусачки: «Ґа-ґа-ґа! Ґа-ґа-ґа!»
(З’єднати середні пальці.)
І поважні індички: «Бол-бол-бол! Бол-бол-бол!»
(З’єднати вказівні пальці.)
Ось півники стрілися: «Кукуріку!»
(З’єднати великі пальці.)
Зразу і побилися,
(Плеснути в долоні.)
А потім помирилися.
(Усі пальці з’єднати в замок.)
👦👧
Обігрування вірша М. Пономаренко «Бігав півень по сніжку»
Бігав півень по сніжку
У вогненнім кожушку.
Змерзли лапки без чобіт,
Тому вилетів на пліт.
Але й там тепла нема,
Розгулялася зима!
Гірко півень наш зітхнув
І на сідало майнув.
👦👧
Спілкування в колі: хто доглядає за свійськими птахами?
Запитання: Яких свійських птахів ви знаєте? Чому їх так називають? Хто за ними
доглядає?
👦👧
Читання віршика В. Бичко «Півники»
Завіщо посварилися, не знаю я того,
А тільки стрілись півники: «Ти чого?»
Круг шиї пір’я дибиться,
Стирчить туди-сюди,
Дзьобами в землю вткнулися:
«Ось тільки підійди!»
А гребені у півників
Розжеврілись, мов жар,
Стоять і не ворушаться: «Ану вдар!»
Обоє враз підскочили,
Запитання
Про кого йдеться в цьому вірші?
Які були півники?
Чим закінчилася сварка півників?
Чи буває, що діти поводяться так, як ці півники?
👦👧
Читання казки про звуки.
«В одному паперовому замку мешкали брати-звуки. Так-так, ті самі, що їх чують
наші вуха. Жили вони в мирі-злагоді, аж поки один із них нахабно не заявив: «Я най-потрібніший, отже, я старший!»
Що тут вчинилося! Звуки такий галас здійняли! Кожен почав вихвалятися!
«Я найкругліший, і мене легко вимовляти», — сказав звук [о].
«Ні, я! Хоч мене і важко вимовляти, але я важливий!» — засперечався звук [ш].
«Ой-ой-ой! А я вмію голосно гудіти!» — прокричав звук [у].
Вони так голосно сперечались, що розбудили Мудру фею. Вона сказала, що всі звуки
дуже важливі, тому що утворюють слова, і розподілила їх на дві групи — крик-
ливі і тихі.
Крикливі та голосисті звуки, які можна прокричати, Мудра фея назвала голосними.
А звуки тихі, спокійні, які не можуть кричати, а тільки шипіти, свистіти, скрипіти,
Мудра фея назвала приголосними».
👦👧
Читання вірша М. Познанської «Півень»
Півник гарний є у мене:
Шия довга, хвіст зелений,
Борода, як маків цвіт.
Він малятам шле привіт:
„Ку-ку-рі-ку!”
👦👧
Спілкування в колі: ким стануть пташенята?
Запитання: Ким стане курчатко, коли виросте? Ким стане гусятко? Ким стане
індичатко?
👦👧
Спостереження за горобцями на майданчику
Хто морозів не боїться
І живе серед людей,
На зиму не відлітає,
Під карнизом проживає,
Запитання
Що це за пташка? Якого кольору пір’я в горобчика?
Назвіть частини тіла горобчика. Що шукає горобчик біля житла людей?
Як ви гадаєте, чи легко йому знайти їжу о цій порі року?
Як ми можемо допомогти горобчикам?
👦👧
Спілкування в колі: ми годуємо пташок
Запитання
Чим можна нагодувати півника?
Що полюбляє синичка?
Який корм потрібен для гусочки?
Якого зерна насиплемо для горобця у годівницю?
👦👧
вірш О. Журливої «Хто чим любить ласувати».
В стайні коник заіржав —
Мабуть, сіна забажав.
І корівка тут як тут:
«А мені травиці жмут!»
Півник голосно кричить:
«Кукурудзи принесіть!»
Свинка каже: «Хрю-хрю-хрю!
Я картопельку люблю!»
М’яса ласого шматок
З’їв би радо пес Дружок.
А качата на ставку
Ловлять ряску в холодку.
Ну, а з вас, мої малята,
Хто чим любить ласувати?
Запитання: Чим любить ласувати коник? Що любить їсти корівка? Чому голосно
кричить півник? Як розмовляє свинка? Що любить їсти свинка? Що з’їв би радо пес
Дружок? Що люблять качата на ставку? А що люблять їсти малята?
👦👧
Читання уривка з української народної пісеньки «Два півники».
Два півники, два півники
Горох молотили,
Дві курочки-чубарочки
До млина носили.
Цап меле, цап меле,
Коза засипає,
А маленьке козенятко
На скрипочку грає.
Запитання за змістом
Що робили півники?
Хто їм допомагав?
Що курочки робили?
А що в цей час робив цап із родиною?
Який у них був настрій?
👦👧
Заучування віршованих рядків методом додавання слів.
Два півники, два півники … (горох молотили),
Дві курочки-чубарочки … (до млина носили).
Цап меле, цап меле, … (коза засипає),
А маленьке козенятко … (на скрипочку грає).
👦👧
Вправа «Скажи лагідно»: утворення зменшувально-пестливих форм іменників.
Курча, а лагідно — курчатко. Півень, а лагідно — півник.
Індик, а лагідно — індичок. Качка, а лагідно — качечка.
Гусак, а лагідно — гусачок.
👦👧
Тема тижня «Зима-чарівниця»
Дидактична гра «Зима холодна, а ще яка?»
Зима яка? Які дерева взимку? Взимку сонечко яке? Сніг який?
Дитина відповідає та передає сніжинку далі.
👦👧
Спостереження за погодою
Запитання
Що лежить на землі?
Звідки він узявся?
Який сніг: опишіть його.
👦👧
👦👧
👦👧
👦👧
👦👧
Спілкування в колі: чому не можна їсти сніг?
Запитання
Який сніг на дотик?
Як ви гадаєте, чому?
Пригадайте, яка була вода, коли розтанула грудочка снігу?
Чому не можна їсти сніг?
Обґрунтуйте свою відповідь.
Тема тижня «У містах і селах ходить зимонька весела»
Тема тижня «Новорічне свято»
Тема тижня «Зимові розваги»
Тема тижня. «Зимова казка»
Читання вірша О. Маружного «Снігова баба».
Порошить метелиця,
Білим снігом стелеться.
На подвір’я, як жива,
Вийшла баба снігова
У вбранні зимовому,
Гарному, казковому.
На сніжку вона стоїть,
Ще й ногами тупотить.
Є у баби палиця,
Баба нею свариться.
Чорні очі аж горять:
Краще баби не чіпать!
Бесіда за змістом вірша.
Запитання: Про яку пору року розповідається у вірші? Що порошить? Хто вийшов на подвір’я? У якому вона вбранні? Де стоїть баба снігова і що вона робить? Що в неї є? Які в неї очі? Чого не можна робити?
Читання вірша Грицька Бойка «Морозець»
Морозець, морозець,
Не щипай нам щічки!
Теплі валянки у нас,
Шубки й рукавички.
Морозець, морозець!
Плещемо в долоні.
У дівчаток і хлоп’ят
Носики червоні.
Запитання: Навіщо ми вдягли теплий зимовий одяг? Як можна вберегтися від холоду? Чи можна в такому одязі ходити влітку?
Читання вірша Олени Пчілки «Снігова баба»
Ну-те, хто з вас там бистріший?
То ідіть в садок скоріше!
Купи снігу там лежать!
Хлопці поклик підхопили,
Бабу з снігу враз зліпили,
Очі з вугілля всадили,
Рот із буряка зробили.
От так баба! Молодці!
Ну, дивуйтесь, горобці!
Запитання: Що зліпили діти? Опишіть цю снігову бабу.
Читання вірша Грицька Бойка «Ковзани»
Є у мене ковзани,
Ковзани-пустуни.
Тільки ранок наступає —
Вже на вулиці вони.
Їм сподобавсь дуже лід,
Я ж спізнився на обід.
І мені сказала мама:
«Просто горе з ковзанами!»
Отакі-то ковзани,
Ковзани-пустуни!
__________________________________________
Тема тижня. «Українська хата»
Читання вірша Я. Щоголіва «Хата».
Наша хата під горою, край долини,
У вишневому садочку та в калині;
Попід лісом млин подався у ставочок,
Через воду перекинувся місточок
Наші ниви золотіють так, як сонце;
Вишні й сливи лізуть з гілок у віконце.
Нашу гору всі далеко знають,
Добрі люди нашу хату привітають.
Запитання: Де розташована хата? Що росте біля хати? Що розташовується попід лісом? Гілки яких дерев лізуть у віконце?
Читання вірша Лесі Українки «На зеленому горбочку»
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку,
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати,
Чи не вийде її мати.
І до білої хатинки,
Немов мати до дитинки,
Вийшло сонце, засвітило
І хатинку звеселило.
Запитання за змістом вірша: Де притулилася хатинка? З чим поетка порівнює
хатинку?
Відгадування загадок про керамічні вироби.
Біля тіла — вухо, голови не маю,
Молоко, сметану, квас, добре зберігаю. (Глечик.)
Запитання: А чи може глечик бути для когось хаткою? В яких казках зустрічається
глечик?
Майстер в руки мене взяв,
На мені намалював
Листя, квітку, перепілку,
Бо розписував… (тарілку).
Запитання: На що схожа тарілка?
Як у піч мене несуть,
В мене овочі кладуть
Ще й водичку наливають,
До вогню — і борщик мають! (Горщик.)
Запитання: Що ще можна приготувати у горщику?
Вірш «Гончарний круг»
Старається гончарний круг,
І глина тягнеться до рук.
Стає вона горнятком —
Малятком-товстенятком.
Гончар горня оте зніма —
І глина в руки йде сама.
І знов же — тим порядком
Кружля, щоб стать горнятком.
_______________________________
Тема тижня. «Українська вишиванка»
Читання вірша В. Крищенка «Вишиванка»
Мама вишила мені
Квітами сорочку.
Квіти гарні, весняні:
«На, вдягай, синочку!»
В нитці — сонце золоте,
Пелюстки багряні.
Ласка мамина цвіте
В тому вишиванні.
Вишиваночку візьму,
Швидко одягнуся.
Підійду і обійму
Я свою матусю.
Запитання за змістом вірша
Як ви гадаєте, чим вишивала мама сорочку сину?
Який візерунок у неї вийшов?
Чи сподобалась ця вишиванка сину?
Чому ви так гадаєте?
Читання уривка з вірша Є. Гуцала «Синя скриня».
Дерев’яна синя скриня
В хаті справжня господиня.
Рушники у синій скрині,
Мов птахи — зелені й сині.
Плахта є, і є запаска —
Теж з бабусиної ласки.
Читання вірша С. Жупанина «Оленчина вишиванка»
А на вишивці,
Мов на вишеньці,
Спілі ягоди,
Хоч збирай!
А на вишивці
Дивні китиці —
Квіту ніжного
Барвограй.
І проміниться
Та ще й міниться
Скрізь на вишивці
Дивосвіт,
Бо залишився
На цій вишивці
Рук Оленчиних
Теплий слід.
Запитання за змістом вірша: Що було на вишиванці? Опишіть цю вишиванку
Читання вірша «Вишиваю вишиваночку».
Вишиваю вишиваночку
Я для братика Іваночка.
Вишиваночка у вишеньках,
Ягідками рясно вишита.
Вся в мережках вишиваночка —
Подарунок для Іваночка
Запитання за змістом вірша: Для кого вишивають вишиваночку? Яким візерун ком? Що готується для Іванка?
________________________________________
Тема тижня. «Усі професії хороші»
Читання віршованих рядків про професії.
У світі професій дуже багато.
Всі вони гарні, всі вони різні,
Всі для малих і дорослих потрібні.
І машиніст, той, що потяг веде,
І будівельник, що стіни кладе.
Лікар, лісник, перукар, продавець —
Кожен — то доброї справи знавець.
Кожен працює, так здавна велося,
Щоб людям усім та й гарно жилося.
Відгадування загадок про різні професії.
Хто людей з біди рятує
І хвороби всі лікує:
Призначає процедури,
І таблетки, і мікстури? (Лікар.)
Він працює, як чаклує:
Смачні страви нам готує. (Кухар.)
У нас цю професію знають усі:
Сидить за кермом вантажівки й таксі.
Вантаж і людей він по місту розвозить
У літню спекоту й зимові морози. (Водій.)
Із пожежами воює,
Від вогню усе рятує. (Пожежник.)
Читання оповідання В. Сухомлинського «Чорні руки».
Бабуся місила тісто. Тісто було пишне, м’яке, біле.
— Спечіть мені голуба, будь ласка, — просить Юрась.
Бабусині руки стали ліпити голуба. Ось з’явилися крила
тонкі, ніжні. А руки в бабусі чорні, зморщені, з висохлими пальцями. Не може онук очей
відвести од них, наче вперше побачив бабусині руки.
Дістала бабуся голуба з
печі, поставила перед онуком. А
його і їсти жалко: білий, пишний,
немовби ось-ось злетить.
— Бабусю, — питається Юрась, — чого руки у вас
чорні-чорні, а голуб білий-білий?
— Якби в мене руки були білі, то не було б ані тіста,
ані голуба, — тихо сказала бабуся.
Юрась і задивився на голуба. Потім каже:
— Дайте мені лопату, бабусю.
— Нащо?
— Піду в сад копати землю.
— Навіщо ж її зараз копати?
— Щоб руки почорніли.
— Бери, Юрасю, лопату.
Бесіда за змістом оповідання: Назвіть героїв оповідання.
Що хлопчик попросив зробити бабусю? Чому хлопчик дивився на бабусині руки, не
відводячи очей? Яким вийшов голуб? Що запитав хлопчик у бабусі? Якою була її
відповідь? Яку ще назву можна дібрати для цього оповідання? Чи підійде назва
«Золоті руки»? Які значення мають слова ручка, ключ?